Allt fler läkemedelskandidater mot obesitas närmar sig marknaden och bolagen skiftar fokus från diabetes till viktnedgång.
Efter framgångarna med Wegovy och Mounjaro är läkemedelsbolagens forskningsportföljer fyllda av nya substanser. Sex kandidater befinner sig redan i fas III, och ett tiotal i fas II. Strategin har förändrats – nu är det viktnedgång som står i centrum, medan effekterna på diabetes kommer i andra hand. Novo Nordisks ekonomichef Karsten Munk Knudsen påpekar att potentialen är enorm, då över en miljard människor globalt lever med övervikt eller fetma.
Flera heta kandidater sticker ut. Novo Nordisk utvecklar högdos semaglutid både som tablett och injektion, med lovande resultat. Företaget arbetar också med kombinationspreparatet cagrisema, som i en studie gav över 20 procents viktnedgång. Samtidigt pressar konkurrenter på: kinesiska Innovent driver mazdutid, Boehringer Ingelheim och Zealand pharma satsar på survodutid, och Eli Lilly har både orforglipron och den trippelverkande substansen retatrutid på gång. Amgen utvecklar en månadsinjektion, maridebart cafraglutid, som i tidiga studier visat upp till 20 procents viktnedgång.
Jenny Kindblom, professor i klinisk farmakologi vid Sahlgrenska akademin, betonar dock vikten av försiktighet. Hon påminner om att läkemedlen kan skilja sig åt i verkningsmekanism och säkerhetsprofil, och att viktnedgång i sig bara är en surrogatmarkör – det avgörande är att minska risken för följdsjukdomar som hjärt-kärlsjukdom.
Lämna ett svar